سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

89/11/14
7:42 ص

روش تفسیری امام موسی صدر، اجتهادی و عقلی استپایگاه باب الحوائج شهید حضرت علی اصغر علیه السلام/همایش شیرخوارگان حسینی/  WWW.ALASGHAR.IR
 
شرکت‌کنندگان در نشست «بررسی مطالعات قرآنی امام موسی صدر» اعلام کردند که مطالعه تفسیر این اندیشمند شیعی از چند سوره قرآن که به دست ما رسیده است، نشان می‌دهد که امام موسی صدر بدون شک از روش عقلی و اجتهادی برای تفسیر آیات کلام‌الله مجید بهره برده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «مجید معارف»، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، طی سخنانی در نشست «بررسی مطالعات قرآنی امام موسی صدر» که امروز، 29 آبان‌ماه، در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: اولین مسئله برای بررسی تفسیر یک مفسر، درک مکتب تفسیری وی است؛ در همین زمینه با مطالعه کتاب‌هایی درباره تفاسیر قرآنی امام موسی صدر، می‌توانم بگویم که مکتب تفسیری امام موسی صدر را چهار عنصر مهم تشکیل می‌دهد.

وی افزود: مبانی تفسیری مفسر، اصول یا منابع تفسیری وی، گرایش تفسیری مفسر و روش تفسیری مفسر؛ چهار عنصری است که اگر بر اساس آن‌ها، اندیشه‌ها و آثار مفسران را تدوین کنیم، می‌توانیم مکتب تفسیری وی را تشخیص دهیم.

مجید معارف در ادامه سخنانش به تشریح مبانی تفسیری پرداخت و تصریح کرد: مبانی، همان پیش‌فرض‌های مسلم مفسری است که قصد دارد وارد دنیای تفسیر کلام الهی شود؛ بنابراین در این مرحله این سؤال مطرح می‌شود که «از نظر مفسر، قرآن کریم چگونه کتابی است؟ چرا نازل شده و تحریف‌پذیر است یا نه؟».
 مجید معارف:
امام موسی صدر معتقد بود که قرآن وحی الهی است، وی همچنین به اعجاز قرآن کریم، سلامت کلام‌الله مجید از تحریف و نیز قابل درک بودن قرآن برای مردم اعتقاد داشت و برای اثبات این موضوعات، از آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(علهیم‌السلام) بهره برده است

وی اضافه کرد: هر مفسری در گام اول باید مبانی روشنی پیش‌ روی خویش داشته باشد. گاهی مفسران مبانی خود را به صراحت می‌گویند؛ ولی گاه ممکن است مفسر این مبانی را به صراحت اعلام نکند و خواننده باید از لابه‌لای سخنانش و یا بر حسب فیش‌برداری از تفسیر به مبانی تفسیری وی پی ببرد؛ بنابراین مهم‌ترین موضوع در تفسیر، آشنایی با مبانی تفسیری مفسران است.

این استاد دانشگاه، در ادامه، مبانی تفسیری امام موسی صدر را نام برد و عنوان کرد: امام موسی صدر معتقد بود که قرآن، وحی الهی است، وی همچنین به اعجاز قرآن کریم، سلامت کلام‌الله مجید از تحریف و نیز قابل درک بودن قرآن برای مردم اعتقاد داشت و برای اثبات این موضوع، از آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) بهره برده است.

«محمدرضا شاهرودی»، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، دیگر سخنران این نشست بود که با تأکید بر مبانی تفسیری مفسر و لزوم شناخت این مبانی برای آگاهی از روش تفسیری اظهار کرد: امام موسی صدر با تکیه بر روش اجتهادی و عقلی بسیاری از مسائل مهم در تفسیر قرآن از جمله توقیفی یا اجتهادی بودن ترتیب سوره‌ها و آیات را نیز توضیح داده است.

وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در تفسیر خود بر این باور است که ترتیب آیات و سوره‌های قرآن کریم توقیفی است و انتظام فعلی سوره‌ها و آیات به همان صورتی است که پیامبر اکرم(ص) دستور داده‌اند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: امام موسی صدر دلیل جاودانگی اسلام و قرآن کریم را توقیفی بودن لفظ، معنا، ترتیب سوره‌ها و ترتیب آیات در کلام‌الله مجید می‌داند؛ به عقیده امام موسی صدر، از آنجایی که قرآن کلام الهی است و بشر قادر به بیان چنین جملاتی نیست، پس باید چنین کلامی برخلاف پیام بشری، برای همگان قابل درک باشد و چنین نتیجه می‌گیرد که تفسیر قرآن همچنان رو به تکامل بوده و با شناخت بیشتر بشر از جهان پیرامون، قرآن قابل فهم‌تر می‌شود.

یادآور می‌شود، اولین نشست از سلسله نشست‌های «بررسی مطالعات قرآنی امام موسی صدر» امروز، 29 آبان‌ماه، به میزبانی خبرگزاری قرآنی‌ ایران(ایکنا) و با همکاری مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر در محل این خبرگزاری با حضور مجید معارف و محمدرضا شاهرودی، اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، «حورا صدر»، فرزند امام موسی صدر و نیز جمعی از اعضای مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ